Stuur nu via WhatsApp

Wat is employer branding (en wat is het niet)?

Post image

Employer branding, de hype van het jaar (en terecht!). Weet je niet zeker wat het is? Geen stress, we leggen het je haarfijn uit.

Employer branding is simpel gezegd hoe je bedrijf door je medewerkers en de buitenwerlend wordt gezien als werkplek. Is je bedrijf een toffe, unieke plek waar iedereen met plezier naartoe gaat, of lijkt het meer op een saaie kantine waar de koffie koud is en de sfeer nog mufferder?

Met andere woorden: Employer branding gaat over hoe je bedrijf wordt gezien als werkgever.

Maar waarom is employer branding zo belangrijk? Om een paar redenen:

  • Je trekt er de beste talenten mee aan: Als je een goed imago hebt als werkgever, willen mensen natuurlijk allemaal bij jouw toffe bedrijf werken.
  • Je bespaart er geld mee op lange termijn: Werving en selectie is duur, dus als mensen al staan te trappelen om bij jou te mogen werken, scheelt dat een hoop centjes.
  • Je medewerkers zijn happy ambassadors: Tevreden medewerkers zijn productiever en blijven langer bij je bedrijf en vertellen dat ook aan hun omgeving of delen dit zelfs op LinkedIn. Win-win dus!
  • Je reputatie is goud waard: Een goede employer branding zorgt ervoor dat mensen positief over je bedrijf praten. Gratis reclame, dus!
  • Het vermindert het verloop van je personeel: Medewerkers die tevreden zijn met hun job en jobomgeving, zullen minder snel geneigd zijn om op zoek te gaan naar een andere job.

Employer branding is niet:

  • Een marketingcampagne: Employer branding is geen eenmalige marketingcampagne die je lanceert en dan weer loslaat. Het is een continu proces dat voortdurend aandacht en inspanningen vereist.
  • Practice what you preach: Je kunt niet zomaar een paar leuke slogans verzinnen en verwachten dat je employer branding op orde is. Employer branding moet authentiek zijn en gebaseerd zijn op de werkelijke waarden en cultuur van je bedrijf.
  • Een wondermiddel: Employer branding is geen wondermiddel dat al je HR-problemen zal oplossen. Het is een waardevol hulpmiddel, maar het moet gecombineerd worden met andere HR-initiatieven, zoals een goed wervings- en selectieproces, actieve recruteringscampagnes en een mooi personeelsbeleid.

Employer branding is dus super belangrijk, maar hoe pak je dat juist aan? Een paar handige tips:

  • Wees authentiek: De baas die in zijn mantelpak op de tafel staat de dansen op de allernieuwste TikTok trend? Doe niet alsof je iets of iemand bent dat je niet bent! Mensen prikken daar zo doorheen.
  • Vertel je verhaal: Laat mensen weten waarom je bedrijf zo leuk is. Zetten jullie sterk in op opleidingen? Unieke teambuildings? Flexibele werkweek? Wat maakt jullie uniek?
  • Versterk je online présence: Zorg voor een goede website en actieve sociale media.
  • Betrek je medewerkers: Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs! Laat ze mee praten over je bedrijf, waarden en normen. Spoor hen aan hun verhaal met de buitenwereld te delen.
  • Blijf consistent: Employer branding is een ongoing process. Blijf ermee bezig en blijf je verhaal vertellen.

Employer branding hoeft geen gedoe te zijn. Maak er plezier van en wees creatief. Zo creëer je een employer brand die onweerstaanbaar is voor toptalent. Lees onze gerelateerde blog ‘Hoe breng je jouw employer brand over?’ voor het complete plaatje.

Heb je nog vragen of wil je meer weten over employer branding? Vul ons contactformulier in of stuur ons een bericht op social media! We helpen je graag verder.

14032023-bu-shoot-68 1

Ontdek jouw wervingspotentieel!

Neem vandaag nog contact met ons op om te ontdekken hoe we jouw wervingsbehoeften kunnen vervullen.